Review: Enslaved – In Times

3. One Thousand Years of Rain
4. Nauthir Bleeding
5. In Times
6. Daylight

Label: Nuclear Blast
Date: March 10, 2015

Od kompletne ikonografije klasičnog black metal benda, Enslaved je jedini zadržao imidž i scream vokal. Ostalo je korjenito izmjenjeno i na muzičkom planu su napravili tolike iskorake i takav progres da su mnoge kolege ostavili podosta iza sebe. Bend je izašao iz ustaljenih granica žanra već odavno, a niti malo ne gubeći na kredibilitetu ili kvalitetu. Ne želim da kritiziram bendove koji su zadržali tradicionalni ukus i muzičku formu. Želim pohvaliti Enslaved i njihov uspjeh. Već na samom početku karijere su im odmah prilijepili etiketu vikinškog black metala. Od 2000. pa na ovamo su svoju muziku korjenito revidirali i konstantno radili sve bolje i cjenjenije albume sa time što su posljednja tri albuma od mnogih smatrani kao vrhunac njihove karijere koji teško može da se ponovi ili čak nadmaši. Mislim da sa ovim posljednjim ostvarenjem je potrebno korjenito revidirati te stavove.

Postoji li nešto poput avangardnog black metal albuma ili benda? Naravno. Enslaved nisu prvi, niti su patentirali ovako nešto, ali budite sigurni da su u samom vrhu, među najboljima. Vjerujem da na kraju godine “In Times” neće biti na baš najvišim pozicijama specijalizirane štampe jer ova vrsta muzike nije dovoljno komercijalna da bi album izbio u vrh metal top lista, ali upamtite dobro, do kraja kalendarske godine, i na samom kraju godine kada se budu sklapale liste i popisi, o ovom albumu će se mnogo pričati i svatko tko ima istančan ukus, sigurno ga neće preskočiti s pohvalama.

Kao što rekoh, već odavno su izašli iz klasičnih granica pravca, ali tek na ovom albumu su se doista i poigrali s drugim utjecajima i jako je ugodno čuti gothic pa čak i jazz dijelove upletene u njihovoj izvedbi. Drugačiji i šareniji aranžmani, pjevljivi dijelovi, clean vokal koji se idealno uklapa u cijelu sliku i daje jednu vrlo izraženu notu ozbiljnosti i sigurnosti lirici, detaljno razrađene pjesme ne natrpane detaljima već idealno sređene – sve je dovedeno do vrlo zavidne visine. Zanimljiva je vrlo maštovita igra riječima (“Building with Fire” npr., gdje je kovač uspoređen s bogom tj. bogovima) ili jednostavna, ali višeslojna i duboka izvedba omota (pod opasnošću da zvučim kao jedan od kritičara umjetnosti koji je uhvatio boga za muda i koji u jednom pokretu slikara vidi cijeli univerzum, moram spomenuti izuzetan posao osobe zadužene za izvedbu omota) te inspirativan solo na pjesmi “Dayligh” i druge sitne detalje kojih ima na pretek. Svaki  sladokusac će imati razlog za veselje. Pjesme “Daylight”, “Building With Fire” i “One Thousand Years of Rain” su apsolutni metal hitovi, svi do jednoga.

Da ne kažete da previše hvalim, moram spomenuti jednu slabiju stranu – iritantan scream vokal. Lik zvuči kao zubarska bormašina. Ovaj vokal je zastrašujuće iritirajući i ovo nije subjektivno mišljenje nego činjenica jasna kao dan. Ako bolje poslušate (scream dijelovi na “Building With Fire” je dobar primjer), jasno ćete čuti kako pjevač nastoji biti što teatralniji, a to se pretvara u komičnu farsu. Eto, da je ovaj detalj drugačiji, uvjeren sam da bi i ovako odličan album bio još i bolji.

“In Times” je zreo album osoba sa čvrstim stavom i jasnim ciljem, fokusiran, kompaktno organiziran, rad tima ljudi koji diše kao jedna osoba. Uvijek je iznenađenje i veliko zadovoljstvo vidjeti i čuti bend koji ovako profesionalno i s ovolikom dozom rada pristupa poslu. Dopustite da i vas “In Times” povede na nezaboravno putovanje.

Nikola Franquelli